Kronik afRasmus Hylleberg

Kontorchef

Danmark har svigtet min ven Wenceslas tre gange. Først ved udlevering til Rwanda, et autoritært styre uden uafhængige domstole. Anden gang, fordi sagen har fået lov at løbe i nu mere end otte år. Endelig ved at lade Wenceslas i stikken efter det må stå klart for enhver, der læser dommene, at sagen mod ham hele tiden har været grundløs.

Min ven straffes for et folkemord, han aldrig begik

Lyt til artiklen

For nylig rundede Wenceslas Twagirayezu i al ubemærkethed en milepæl for otte års mareridt. I maj 2017 blev han nemlig varetægtsfængslet af dansk politi og anklaget for at medvirke til folkemordet i Rwanda. Det var efter det, Rigsadvokaten kaldte en langvarig og grundig undersøgelse, og »nu er sagen fuldt belyst«, som man erklærede i en pressemeddelelse samme dag.

Jeg stod selv på grænsen til Rwanda i 1994 som ung ulandsfrivillig, da bødlerne satte gang i massakrerne på landets tutsier, og har siden boet i landet og besøgt hundredvis af mindesmærker gennem årene.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her