Familien var i skoven – fire dage før hendes operation. Sygdommen var vendt tilbage, men Andrew vidste ingenting. Marts 2020. Foto: Privatfoto

Pårørende til alvorligt syge skal ikke længere være de usynlige helte, der bærer byrden uden anerkendelse, uden hjælp. Vi har brug for handling, og vi har brug for handling nu.

Sorgens mørke er ikke bare en følelse. Det er en fysisk tilstand, der flytter ind i kroppen

Familien var i skoven – fire dage før hendes operation. Sygdommen var vendt tilbage, men Andrew vidste ingenting. Marts 2020. Foto: Privatfoto
Lyt til artiklen

Når alvorlig sygdom rammer, står patienten altid med et sikkerhedsnet. Alligevel er det kun patienten, samfundet har en plan for. De pårørende kæmper i stilhed – uden systematisk støtte, uden rettigheder og ofte med store personlige og samfundsmæssige omkostninger. Det er på tide, at Danmark vågner op og får pårørendepakker på linje med kræftpakkerne.

Da min hustru blev ramt af kræft, blev vores verden forandret fra det ene øjeblik til det andet. Som pårørende blev jeg kastet ind i en kamp, jeg aldrig havde bedt om at stå i. En kamp, der ikke kun handlede om sygdom, men i lige så høj grad om fraværet af støtte til os, der stod ved siden af – til mig, til vores barn og til hele familien.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her