Kronik afCaroline Løvenstein Vegeberg

Antropolog fra Københavns Universitet og leder af Søster til Søster

Da jeg begyndte mit feltarbejde, troede jeg, at jeg skulle undersøge, hvorfor de unge mænd og kvinder var polariserede, når det kom til kønspolitiske overvejelser. Men jeg mødte ikke det, som jeg forventede.

Antropolog: Jeg fulgte en klasse på et gymnasium i København i tre måneder. Her er, hvad jeg fandt

Lyt til artiklenLæst op af Caroline Løvenstein Vegeberg
15:19

Er der sket et brud mellem unge mænds og kvinders syn på ligestilling mellem kønnene i Danmark? Det er i hvert fald fortællingen, vi fodres med: at danske unge er en generation i kønspolitisk krig.

En generation af unge venstreorienterede kvinder på den ene side og højreorienterede, antifeministiske unge mænd på den anden. »De to køn glider fra hinanden«, skriver onlinemediet Zetland i 2024, og fortsætter: »Når det gælder politiske holdninger, består generation Z – unge født fra midten af 1990’erne til cirka 2012 – i stigende grad af to generationer, ikke én«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her