Kronik afAmira Smajic

Amira Smajic var hovedmedvirkende i TV 2-dokumentaren 'Den sorte svane'.

De såkaldte ’mink-sms’er’ er gledet ind i glemslen. Sagens kerne er fejet under gulvtæppet. Det burde den ikke være. Sms’erne blev slettet i en periode præget af nogle af de største statslige skandaler i nyere dansk historie. Derfor handler sagen ikke kun om mink, men om politikernes troværdighed.

Den sorte svane: Derfor tilstår jeg datatyveri

Lyt til artiklen

I mit liv har dokumentation været definerende for virkeligheden. Og for min troværdighed. Eller mangel på samme.

I flere af de år, hvor nogle af de mest alvorlige statslige kriser i nyere dansk historie udspillede sig, arbejdede jeg selv i og omkring efterforsknings- og efterretningstjenesterne NSK og PET. Her lærer man hurtigt grundreglen: Hvis noget ikke er dokumenteret, har det i praksis ikke eksisteret. Det er ikke sket, hvis ikke det er skrevet ned, registreret og gemt. Hver log, besked, notat og hvert digitale spor kan en dag få betydning. Derfor gemmes spor. Eller netop derfor slettes de.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her