Få avisen leveret hver lørdag for kun 99 kr.

Kronik afFinn Janning

Filosof

Det er på mode at opfordre folk til at tænke over tilværelsen, meditere og dyrke yoga. Men det er altså sværere end som så, hvis man kæmper for at få økonomien til at hænge sammen og kunne købe tøj til børnene.

Når kolleger i Danmark spørger, hvorfor jeg ikke kommer hjem til møder eller konferencer, svarer jeg ofte undvigende

Lyt til artiklen

Den anden dag lå Byung-Chul Hans nye bog Vita Contemplativa i min postkasse. Forlaget havde sendt den uden betingelser. Måske fordi jeg gennem årene har skrevet om flere af den tysk-koreanske filosofs bøger og længe har fulgt hans forfatterskab.

Jeg begyndte straks at læse. Og ganske hurtigt opstod en mærkelig dobbelthed. På den ene side er Han en af vor tids mest præcise diagnoselæger. Han beskriver, hvordan præstationssamfundet gør os udbrændte, hvordan positivitetens tyranni efterlader os uden kritisk sans, hvordan narcissismen udmatter os, og hvordan mennesket gradvist mister evnen til fordybelse. Diagnosen er velkendt fra Hans tidligere bøger, men stadig overbevisende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her