Kronik afFinn Janning

Filosof

I dag kender de fleste den hellige gral som et eventyrligt objekt, der rummer evigt liv, skjult kraft eller uendelig sandhed. Men gralen er altid mere end en ting. Den er en længsel, en metafor for menneskets søgen efter mening.

På sporet af den hellige gral i Valencias katedral

Lyt til artiklen

Jeg hørte første gang om den hellige gral i 1989, eller også var det i 1990. Det skete i biografsalens mørke, mens jeg så filmen Indiana Jones and the Last Crusade. Dengang var den hellige gral intet andet end en kop, der udgjorde filmens plot, der bestod af et kapløb mellem nazisterne og Dr. Jones om, hvem der først fandt denne hellige gral.

Senere lærte jeg, at den hellige gral er et af de mest berømte artefakter i verdenshistorien – også selv om der er tvivl om, hvorvidt den blot er et produkt af legender, litteratur og menneskets evige længsel efter mening.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her