Tilbud: Få digital adgang og avisen leveret i weekenden for 199 kr./md.

Kronik afMarie Davidsen-Nielsen

Marie Davidsen-Nielsen er børne- og ungepsykolog.

Jeg er et skyggebarn. En efternøler, der fandt sin plads som den beskedne, der ikke ønskede at træde frem eller fylde for meget. Det har defineret hele mit liv.

I mange år troede jeg, at jeg var en god ven, fordi jeg altid var den, der spurgte, lyttede og huskede fødselsdage

Lyt til artiklenLæst op af Marie Davidsen-Nielsen
14:23

Som psykolog ser jeg dem overalt. Mange af os, der voksede op i skyggen, søger som voksne mod de bløde hjælpefag. Vi bliver psykologer, terapeuter, sygeplejersker eller pædagoger, fordi vi er trænede til at scanne et rum for andres behov hurtigere end en radar. Det er vores trygge helle.

For det mest angstfremkaldende for et skyggebarn er, når rampelyset rettes mod os selv. Vi har en dyb, næsten eksistentiel længsel efter at blive set – men hvis nogen for alvor kigger, opdager de måske sandheden: det sårede, bange og undertrykte barn, vi har gemt væk i mørket.

Der er noget næsten komisk ved det. Jeg kan sidde over for et grædende menneske i timevis og være fuldstændig rolig og nærværende. Men bed mig om at tale længe om mig selv eller underholde et selskab, og jeg får lyst til at forsvinde ned mellem gulvbrædderne.

Jeg har brugt et helt arbejdsliv på at hjælpe andre med at mærke sig selv, mens jeg selv har været mesteren i at lade være.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her