Ofre. Rapmusikerne Ayman og Khaled i Marna House i Gaza By.
Foto: Jens Nauntofte

Ofre. Rapmusikerne Ayman og Khaled i Marna House i Gaza By.

Kroniken

Hallo - der er telefon fra Gaza

Jens Nauntofte har spurgt Hamas’ udenrigsminister, hvad han ved om Danmark.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Pain I confess I possess by the stress Burning deeply in my chest What surround me is a mess No changes could be seen You don’t know who is mean When will we get Falasteen? (Af Ayman Mghamis, rapsanger i Gaza)

Jeg sidder i Gazas aftenmørke og lytter til den 25-årige rapmusiker Ayman. Strømmen af ord glider fra ham som guirlander, der svøber sig om os i natten. Da jeg spørger ham: Kender du ham, der rappede på telefonen under Israels krig forrige år, og som jeg hørte i radioen i Danmark? Ayman kikker underfundigt på mig, trækker en cd op af tasken og rækker mig den: »Det må være mig, du taler om. Den her cd ’Hip hop i Gaza’ er netop udkommet, læs titlen til skæring 2«. Jeg læser, at der står: ’Telephone call under siege’, ’Telefonopringning under belejring’, der blev til et råb ud til omverdenen fra et indespærret Gaza, nu støbt ned i en cd, der bevæger sig rundt fra hånd til hånd og gør de minutter i 2009 udødelige.

Aymans stemme har sin egen påtrængenhed. Ligesom hans kammerat, musikeren Khaled, der sidder i kurvestolen og stirrer uafvendt på mig, som var mine notater på blokken en ny chance for kontakt med omverdenen. Ayman og Khaled er nok, som de siger, håbløst indespærrede i dette Gazafængsel, men deres ord kan noget magisk, de rækker ud over grænser og forvandler afstandene til nærhed.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce