0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Smagen af alderdom

Når tiden er moden og falder fra grenen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
MADS WINTHER (arkiv)
Foto: MADS WINTHER (arkiv)

Alderdom. Forfatteren Sven Holm (billedet) reflekterer over alderdommen og dens smag.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den gamle dame taber en skål af krystal på køkkengulvet.

Den splintres for fødderne af hende, og hun bøjer sig forbavset ned og berører glasskårene med sine fingerspidser.

»Jeg bløder«, konstaterer den gamle dame. »Så lad dog være med at pille ved de glasskår«, siger hendes datter. »Hvorfor?« spørger den gamle dame. »Fordi du skærer dig«, svarer datteren. »Gør det noget?« siger den gamle dame og retter sig op og stikker fingerspidserne i munden.

»Gå dog ind i stuen«, siger datteren irriteret og skubber hende ud fra køkkenet og smækker døren i efter hende.

»Hvad laver du derude?« spørger den gamle dame lidt efter. »Jeg muger ud i en ufattelig mængde af dit gamle rod«, svarer datteren med påtaget tålmodighed. »Det er trods alt mit køkken«, siger den gamle dame. »Det kan jeg udmærket se«, svarer datteren.

Den gamle dame ryster hovedet, så ryster hun hele kroppen og peger på sin pande, så ryster hun hovedet igen.

»Hvad er det, der er gået i stykker?« spørger den gamle dame, mens hun bøjer sig frem mod den lukkede køkkendør. »Det er sgu lige meget«, svarer datteren ude fra køkkenet. »Jeg vil vide hvad det er, der er gået i stykker«, forlanger den gamle dame.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement