0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvem ejer historierne?

Bøgerne er mine rekonstruktioner, sat sammen af små stumper flygtig erindring.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Gregers Nielsen (foto fra bogen)
Foto: Gregers Nielsen (foto fra bogen)

erindring. Peter Øvig Knudsen har fået kritik fra nogle af sine egne kilder til sine to 'Hippie'-bøger.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er hverken hæderspriserne, de rosende anmeldelser af mine bøger eller et næsten unisont kor af tilfredse kilder, der har skærpet mit blik for, hvad det indebærer at skrive dokumentarisme.

Meget mere tankevækkende er det, både for pressen, læserne og mig selv, at nogle enkelte har reageret med udtalt og spidst formuleret vrede. Efter den voldsomme debat om ’Hippie 2’, min sorte bog om hippieoprøret, kan man måske spørge, om jeg har droppet etikken: Er jeg blevet til fals for sensationer, skarpe vinkler og salgstal? Eller er der noget andet på spil, måske et alment menneskeligt træk ved vores måde at erindre på?

Allerede da jeg for tolv år siden udgav min første dokumentariske bog, ’Efter drabet’, opdagede jeg til min overraskelse, at man ikke kan være venner med alle, selv om man bestræber sig på grundigt og uhildet at afdække fakta og ikke viger tilbage for at beskrive begivenhederne komplekst og modsætningsfyldt. Jeg opdagede, hvilke voldsomme kræfter det kan sætte i bevægelse, når man fortæller historier fra fortiden. Også selv om de er fyrre eller tres år gamle.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts