0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

PET og den friserede danmarkshistorie

Staten ofrede 70 millioner kroner på at få undersøgt efterretningstjenesten under den kolde krig. Men vi fik kun den pæne version.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
UNGER JAN
Foto: UNGER JAN

PET. I offentligheden gik PET-chefen Arne Nielsen under navnet 'grosserer A. Nielsen, fordi han brugte den ubeskyttede titel på døren til en af PET's dæklejligheder over for Hovedbanegården.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Efterhånden er det et år siden, at vi sad bænket ovre i Justitsministeriets gård i Slotsholmsgade. Det var den smukkest tænkelige sommerdag, men mit humør kunne have været bedre. Gennem ti år havde jeg set frem til dagen, da PET-kommissionen omsider udgav sin store beretning om efterretningstjenesten under den kolde krig.

Med sine ubegrænsede midler og uhindrede adgang til det hemmelige væsens medarbejdere og arkiver skulle man mene, at en uafhængig kommission burde kunne nå langt i forhold til at afdække sandheden om PET’s aktiviteter. Eller så langt, som det nu er muligt i en spejlverden, hvor der – som man siger – ikke findes nogen sandhed. Kun versioner.

Derfor satte jeg mig dagen før offentliggørelsen til at læse en lækket kopi af PET-kommissionens sammenfatning som facitlisten, der ville give et unikt indblik i en ellers hermetisk lukket verden og kaste lys over de ubesvarede spørgsmål. Men efter endt læsning skal jeg ærligt indrømme, at jeg sad tilbage med dyb undren over, hvor ukritisk rapporten var i forhold til undersøgelsens hovedspørgsmål.

LÆS ARTIKEL

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu