0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Verdenslitteraturen er kommet i klemme i det moderne gymnasium

Studiet af dansk og udenlandsk litteratur burde lægges sammen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen (arkiv)
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

Undervisning. Det eneste fællesfag, hvor der stilles specifikke krav til læsning af verdenslitteratur er i faget oldtidskundskab.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Oprøret mod dannelsesfilisteriet, som har stået på siden Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’ fra 1957, har været en overvældende succes.

Det er faktisk lykkedes at fjerne ethvert incitament til finkulturel dannelse.

Det har til gengæld skabt et andet problem: at barnet røg ud med badevandet, den levende litteratur med det døde dannelseskoncept, og hvordan giver vi så unge mennesker adgang til den skatkiste, som den ældre skønlitteratur rummer, noget, som også kunne bidrage til at udvide deres horisont i både geografisk og historisk forstand?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter