0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forældre kan se at deres børn mister livsmod

Inklusion i folkeskolen er landets største sociale eksperiment

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Mette Dreyer

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På en folkeskole i Midtjylland sidder en dreng med autisme i en almindelig klasse med over 20 elever. Drengen er mentalt retarderet, hans sprog er begrænset, og han har meget svært ved at give udtryk for, hvordan han oplever sin skoledag.

På en anden folkeskole, i en større provinsby på Sjælland, har en jævnaldrende dreng kun været i skole en enkelt uge i løbet af det seneste år. Også han har autisme. Han er dog normalt begavet og kan lidt bedre fortælle sine forældre, hvordan han har det.

Forældrene kan dokumentere, at en børnepsykiater nu har givet deres søn ’generaliseret angst’ som tillægsdiagnose til autismen. Rammerne i den almindelige folkeskoleklasse er for uforudsigelige for ham, lydene er for høje og de sociale krav uoverskuelige.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere