Kronik afSherin Khankan

religionssociolog, forfatter og talskvinde for Kritiske Muslimer. Stifter af Femimam Danmarks nye komite for kvindelige imamer.

Vi har brug for kvindelige imamer

Lyt til artiklen

»Gud, hvis jeg stræber efter Dig på grund af frygt for helvede – brænd mig der! Hvis jeg stræber efter Dig på grund af ønsker om paradis – luk mig ude! Men hvis jeg stræber efter dig for Din egen skyld alene, så fornægt mig ikke din uendelige skønhed. Jeg bærer en lampe i den ene hånd og en spand vand i den anden: Med disse to ting skal jeg sætte ild til himlen og slukke ilden i helvede, så de rejsende til Gud kan rive forhængene til side og se det sande mål«. (Rabia al- Adawiyya, skriftlærd muslimsk kvinde, år 801)

Er det en teologisk mulighed for kvinder at blive imamer og lede fredagstalen og bønnen for mænd og kvinder i moskeen? Hvad siger Koranen og de islamiske kilder om dette emne, og findes der historiske eksempler fra profeten Muhammads tid på kvindelige imamer?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her