0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Luksus og nærvær i ældreplejen

Den ultimative pleje kræver ikke flere penge, bare respekt og omsorg.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Skævt. »Opførelser af private plejehjem kan kun ses som endnu et politisk felttog«. Tegning: Anne-Marie Steen Pedersen (se hele tegningen nederst)

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Uden at kende ret mange plejehjem, i princippet kun to – en i hver sin ende af landet – vover jeg påstanden:

Rigtig mange beboere på danske plejehjem er mere eller mindre overladt til sig selv efter kl. 15.

Denne viden har jeg erhvervet gennem egne oplevelser og diverse hjemmesider, hvor ældres dagligdag og tilbud skitseres, og ikke mindst i lyset af den opsigt, Thyra Frank på plejehjemmet Lotte på Frederiksberg har vakt, pga. den filosofi hjemmet drives efter. Filosofien er den enkle, at man skal møde sine medmennesker med respekt, omsorg og empati, uanset hvor og i hvilken situation man møder dem.

I morges vågnede jeg op til nyheden om, at regeringen nu påtænker at oprette private plejehjem, og hørte den liberale socialminister Benedikte Kiær forsikre, at det ikke er for at stille nogen ringere, tværtimod er det for at sikre konkurrencen og dermed en optimering af de offentlige plejehjem. Ingen skal stilles ringere end i de nuværende plejeboliger, men nogen skal altså have det bedre. Endnu et argument fra de velbjergede i forsøget på at klassedele Danmark. Det skæve Danmark skal gøres endnu mere skævt.