Da kontorchefhos Folketingets Ombudsmand, Lisbeth Adserballe, stod i landstingssalen på Christiansborg i slutningen af november, havde hun valgt en forbilledlig klar illustration til at understrege sin pointe. På storskærmen viste hun to billeder. Af et rullegardin, der var næsten rullet ned, og et tilsvarende rullegardin næsten oppe.
Det understregede Adserballes – og dermed Ombudsmandens – konklusion: Paragraf 24 i offentlighedsloven fra 2013 har medført nedrullede gardiner og mere lukkethed i centraladministrationen. De vigtigste politiske beslutninger på allerøverste niveau tages i høj grad for næsten nedrullede gardiner og i skjul for den offentlighed, som beslutningerne skal omfatte.
Kontorchefen var på podiet som et led i den årlige, offentlige høring, hvor Ombudsmandens beretning gives til Folketingets Retsudvalg og for offentligheden. Og i år har beretningen særligt sat fokus på konsekvenserne af den skærpede bestemmelse om ministerbetjening, som i offentlighedsloven har paragraf 24.
Begrebet lyder enkelt: En embedsmand betjener sin minister, og det kan og bør foregå i et lukket rum. Men sagen er, at med den ny offentlighedslov i 2013 er rummet for ministerbetjening blevet udvidet til at indeholde næsten alt, hvad en minister får, kan få og kan tænkes at få af betjening fra alle ministeriets instanser. Før, nu og fremover. Gardinerne er med andre ord næsten rullet helt ned.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar