0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Kroniken: Rul gardinerne op på Slotsholmen, Lars Løkke

Offentlighedsloven skal revideres, står der i trekløver-regeringens regeringsgrundlag. Den såkaldte ministerbetjeningsregel lukker for gennemsigtigheden. Fjern den regel, og anvend samme grundlag som i miljøspørgsmål, så bliver det bedre og mere åbent.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da kontorchefhos Folketingets Ombudsmand, Lisbeth Adserballe, stod i landstingssalen på Christiansborg i slutningen af november, havde hun valgt en forbilledlig klar illustration til at understrege sin pointe. På storskærmen viste hun to billeder. Af et rullegardin, der var næsten rullet ned, og et tilsvarende rullegardin næsten oppe.

Det understregede Adserballes – og dermed Ombudsmandens – konklusion: Paragraf 24 i offentlighedsloven fra 2013 har medført nedrullede gardiner og mere lukkethed i centraladministrationen. De vigtigste politiske beslutninger på allerøverste niveau tages i høj grad for næsten nedrullede gardiner og i skjul for den offentlighed, som beslutningerne skal omfatte.

Kontorchefen var på podiet som et led i den årlige, offentlige høring, hvor Ombudsmandens beretning gives til Folketingets Retsudvalg og for offentligheden. Og i år har beretningen særligt sat fokus på konsekvenserne af den skærpede bestemmelse om ministerbetjening, som i offentlighedsloven har paragraf 24.

Begrebet lyder enkelt: En embedsmand betjener sin minister, og det kan og bør foregå i et lukket rum. Men sagen er, at med den ny offentlighedslov i 2013 er rummet for ministerbetjening blevet udvidet til at indeholde næsten alt, hvad en minister får, kan få og kan tænkes at få af betjening fra alle ministeriets instanser. Før, nu og fremover. Gardinerne er med andre ord næsten rullet helt ned.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts