Lægerne har næsten uindskrænket magt over patienterne på de lukkede afdelinger. Det oplevede kronikøren med sin mor, der fik elektrochok mod sin vilje. Behandlingen havde voldsomme virkninger.
Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup.

Lægerne har næsten uindskrænket magt over patienterne på de lukkede afdelinger. Det oplevede kronikøren med sin mor, der fik elektrochok mod sin vilje. Behandlingen havde voldsomme virkninger.

Kroniken

Min mor fik elektrochok mod sin vilje. Hun er aldrig blevet sig selv igen

Kroniken
FOR ABONNENTER

Den 26. august bragte Politiken Sebastian Reinert Scheuers historie om, hvordan han med en tidlig diagnose, vanedannende medicin og et for snævert normalitetsbegreb mener at være blevet fastholdt i en rolle som psykisk syg.

Som nærmeste pårørende til en svært sindslidende mor kan jeg nikke genkendende til rigtig mange af Sebastians betragtninger.

Ikke mindst synes jeg, at han har en pointe, når han påpeger, at psykiatrien i mange tilfælde producerer mere sygdom, end den kurerer.

I den sammenhæng finder jeg det dog nødvendigt at gøre opmærksom på, at vi har langt voldsommere problemer, end dem, Sebastian Reinert Scheuer lister op i sin Kronik.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce