0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dette er en Kronik. Kroniken er udtryk for skribentens holdning. Du kan indsende Kronik-forslag her.

Hvorfor skal Ayses lillebror have klippet spidsen af tissemanden?

En lille historie om omskæring af drengebørn i Danmark.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dorte Karrebæk
Tegning: Dorte Karrebæk

»Jeg synes stadig, det er mærkeligt, Isak skal omskæres. Men selv om du er muslim, ville du komme med til min søsters dåb, selv om det er noget, som kan være mærkeligt for dig«, siger Louise

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Ahrrr«, råber Ayses mor. »Sig til far, at vi skal køre til hospitalet NU«, græder Ayses mor. Ayse er i hoplahumør.

Ayses far begynder at gøre sig klar. Både Serhad og Baran, som er Ayses brødre, er vågne. Det er nat, og Ayses mor skal på hospitalet.

»Endelig sker det. Juhuuuu. Jeg har ventet på denne dag i 9 måneder. Faktisk hele mit liv«, siger Ayse, mens hun begynder at synge: »Hjulene på ambulancen drejer rundt, rundt, rundt, rundt, rundt, rundt«.

Ti timer senere

»Far, hvad hvisker du i hans øre«, spørger Ayse. Ayses mor holder babyen. Ayses mor har født en lille dreng.

»Jeg læser noget op fra Koranen i hans øre, og så siger jeg Isak tre gange, så han kender sit navn«, siger Ayses far glad.

Ayse kigger på Isak. »Ayse, Ayse, Ayse«, hvisker hun i hans øre.

»Hvad har du nu gang i, lille prut«, spørger Baran.

»Han skal vide, at jeg er hans elskede, kloge, smukke, dygtige, seje storesøster«, griner Ayse.

Baran vender øjne af hende.

Men så siger Ayses mor noget, som får Ayse til at juble.

»Vi skal snart omskære Isak«.

»Feeeeest«, råber Ayse, mens hun hopper rundt i lokalet. Baran holder pludselig på sin tissemand.

Den stolte storesøster

»Se ham lige. Er han ikke nuser?«, siger Ayse, mens hun viser billedet af sin lillebror Isak. Ayse har taget kage med til klassen for at fejre, at hun er blevet storesøster.

»Vi holder en kæmpe fest. Der skal være musik, dans, mad ...«. Ayse bliver helt forpustet, mens hun ivrigt fortæller.

Isaks tissemand skal omskæres, fordi han er muslim

»Er det en navnefest«, spørger klasselæreren, Ingrid. »Nej, det er en omskæringsfest. Isaks tissemand skal omskæres, fordi han er muslim. Han vil få så mange gaver«, siger Ayse glad.

»Hvorfor skal hans tissemand skæres«, spørger Anne forskrækket.

»Lad os snakke om drengeomskæring«, siger Ingrid. »I rigtig mange lande bliver drenge omskåret. Det betyder, at tissemandens forhud bliver skåret væk. Forhuden er det yderste hud på tissemanden. Det er et symbol på, at drenge er muslimer eller jøder«.

»Er det ligesom kristne, der skal døbes«, spørger Anne.

»Ja. Både omskæring og dåb er en religiøs tradition. Men forskellen er, at i den ene religion får barnet vand på hovedet, mens drengene i den anden skal have skåret noget af deres forhud af«, siger Ingrid, inden hun fortsætter:

»For nogle tusind år siden var der en profet, der hed Abraham. Og fordi han omskar sin søn, gør alle jøder og muslimer det også. Men det er ikke alle, der omskærer deres drenge på grund af religionen. I nogle lande gør man det, fordi det er en tradition af andre grunde. For eksempel vil nogle gerne have, at drengene ligner deres far«, fortæller Ingrid.

Louise rækker hånden op.

»Min far synes, at det burde være forbudt. Han siger, at man er en dårlig forælder, hvis man omskærer sine drenge«, siger hun surt.

Ayse får tårer i øjnene. »Mine forældre er gode forældre«, siger hun.

»Også mine«, siger den jødiske dreng Adam.

Ayse tager sin taske og løber ud af klassen.

En uge til festen

»Du er så god til at skifte ham«, siger Ayses mor.

»Han er bare så sød. Jeg får lyst til at spise ham«, siger Ayse, mens hun laver sjove lyde til Isak. Pludselig bliver Ayse alvorlig.

»Hvordan skal Isak tisse, når han får skåret sin tissemand af«, spørger Ayse.

Han kan næsten ikke mærke noget, fordi han bliver bedøvet

»Søde dig. Nej, det er ikke det hele, men kun forhuden, der skal fjernes«, beroliger Ayses mor.

»Isak kan heller ikke mærke noget, fordi han bliver bedøvet. Lægen er rigtig dygtig«, siger hun.

Så råber Ayse alt, hvad hun kan, mens hun er ved at dø af grin. Isak har lige tisset på hende.

Ayses far stikker hovedet ind i værelset.

»Vi har fået lov til at leje festlokalet i næste uge«, siger han.

»Allerede«, siger Ayses mor overrasket.

»Ja. Vi har rigtig travlt. Vi skal også bestille tid hos lægen, der skal omskære Isak«, siger Ayses far. Isak skal omskæres nogle dage før festen.

»Jeg skal finde kjole, sko og blomster til håret«, siger Ayse, mens hun løber ind på sit værelse.

Dorte Karrebæk
Tegning: Dorte Karrebæk