Kronik afMette Strømgaard Dalby

Efterladt: »Din far er død (…) men der er mere; han har hængt sig«

Lyt til artiklen

I weekenden d. 12.-13. august 2017 døde min far, 69 år gammel. Han havde en depression og hængte sig. At få beskeden var som at modtage to bomber, der med sekunders mellemrum sprang i hænderne på mig: »din far er død (…) men der er mere: Han har hængt sig«.

Min far er desværre én blandt mange i en statistik, der har chokeret mig. Hvert år tager omkring 600 mennesker i Danmark deres liv, helt nøjagtigt 561 i 2015. Ifølge Center for Selvmordsforskninger der i gennemsnit fem pårørende til hvert selvmord. Et simpelt regnestykke viser således, at der hvert år kommer knap 3.000 mennesker til, der som efterladte har haft selvmord tæt inde på livet. Dagligt tager i gennemsnit to danskere deres eget liv, dobbelt så mange mænd som kvinder. Men hver dag forsøger 10 gange så mange at begå selvmord. Til sammenligning døde 178 mennesker i trafikken i 2015 ifølge Rådet for Sikker Trafik.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her