0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Drop nu al panikken om Facebook og Fake News. Det står slet ikke så galt til

Medieforliget i 2018 bør handle om hele nyhedslandskabets økologi i fremtidens samfund. Det er i dag skruet sammen på en måde, som mange andre demokratiske lande misunder os.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling (arkiv)
Foto: Jens Dresling (arkiv)
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det medieforlig, som Folketingets politikere skal forhandle sig frem til i 2018, fremstår i den offentlige debat mere og mere som et spørgsmål om, hvorvidt »mediemastodonten DR« skal beskæres med 25 procent eller, hvis man er DR mere positivt indstillet, måske lidt mindre.

I hvert fald blandt regeringens og DF’s medieordførere finder man ikke megen genlyd for det synspunkt, som professor Stig Hjarvard for nylig argumenterede for: At »stort er godt i en digital og global verden«, hvor DR reelt er en pygmæ blandt kæmper som Google, Facebook, Amazon og Apple.

For et par måneder siden nåede et solidt analysearbejde i regi af Slots- og Kulturstyrelsen, udarbejdet af et kvalificeret forskerteam med Mandag Morgens Lisbeth Knudsen i spidsen, frem til samme resultat: Stridighederne mellem store dele af den private mediebranche og DR beror på en grundlæggende misforståelse af de – især økonomiske – mekanismer, der i en årrække i stigende grad har budt de private medieaktører i Danmark på vanskeligheder.

Forskergruppens konklusion var, at forsvaret for en demokratisk medieorden i Danmark kræver samarbejde mellem de private medier og public servicemedierne, ikke syndebukkestrategier forankret i forestillinger om en kortsigtet konkurrencefordel. Tilsvarende konkluderede Stig Hjarvard (Kommunikationsforum 14. december 2017), at »ingen har kunnet sandsynliggøre, at nedtur for de offentlige public service-medier vil skabe optur for private danske aktører«.

I det hele taget savner debatten en række nuancer i forståelsen af det danske nyhedsmedielandskab.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter