Kronik afLotte Grostøl

Sekretariatschef i Lev Uden Vold

Kriminaliser psykisk vold: »Jeg ville ønske, han havde slået mig, så havde det været nemmere for mig at finde ud af, at jeg blev udsat for vold«.

Lyt til artiklen

I regeringens lovkatalog for det kommende folketingsår er et lovforslag, der indeholder en afgørende milepæl i indsatsen over for vold i nære relationer. Nemlig forslaget om at kriminalisere psykisk vold. Et lovforslag, der er bred politisk enighed om, og som derfor forventes at blive vedtaget inden længe.

Kriminaliseringen er et helt afgørende skridt i bekæmpelsen af psykisk vold. Og et afgørende skridt for dem, der udsættes for psykisk vold af deres partner eller andre, der står dem nær. Ikke fordi en ny lovgivning nødvendigvis vil føre til en lang række domfældelser, men fordi signalværdien og det fokus på psykisk vold, som kriminaliseringen medfører, er så vigtigt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her