0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klimakrisen: Drop turen til Thailand. Den ødelægger klodens fremtid

De internationale aftaler virker ikke, tekniske løsninger er utilstrækkelige, klimavarslerne er deprimerende, alligevel sidder politikerne på hænderne. Men der er kun et reelt svar: Vi er nødt til at flyve mindre.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jakob Jørgensen
Foto: Jakob Jørgensen

Afgifterne på flyrejser bør være langt højere. Men selv så er den eneste løsning på klimakrisen at rejse mindre med fly..

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

S, R og blå blok er rørende enige om ikke at genindføre afgifter på flyrejser. På trumpsk vis hævder deres ordførere, at danskerne ville vælge udenlandske lufthavne, hvis Danmark indfører en passagerafgift. Fakta er, at Danmark er omringet af lande med passagerafgifter, og at udlændinge valfarter til Danmark for at tage flyet. I Tyskland er afgiften henholdsvis 56, 175 eller 314 danske kroner, alt efter om ruten er indenrigs, under eller over 6.000 kilometer. Svenskerne skal betale nogenlunde samme beløb. Danmark er et skattely for luftfartsselskaber.

SAS og danske luftfartsselskaber hævder, at det vil gå specielt ud over dem, hvis Danmark genindfører afgift på flybilletter. Sandheden er, at luftfartsselskaber med en stærk base i Danmark blev forgyldt, da først Tyskland og siden Sverige lagde afgifter på flybilletter. Nye ruter åbner, og det sidste kvartalsregnskab fra SAS var det bedste nogensinde.

Hvert år sælger luftfartsselskaberne mere end året før, alligevel skal vi høre på deres evindelige klagesang. Og nu vil Københavns Lufthavn udvide igen igen. I virkeligheden er det jernbaneselskaberne, som burde beklage sig. De har mistet så godt som alle passagerer på de lange forbindelser, siden charterafgiften blev afskaffet i 1991 og passagerafgiften nedlagt i 2007.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts