Kronik afBjarke Møller

Bjarke Møller er direktør i Tænketanken EUROPA og adjungeret professor ved Copenhagen Business School.

Tiden er ved at løbe fra ideen om at lægge Made in Denmark strategier for nationens konkurrenceevne. Enten satser vi på Made in Europe erhvervspolitik eller også bliver fremtiden Made in China

Undskyld, jeg tog fejl. Drop Made in Denmark. Sats på Made in EU

Lyt til artiklen

Undskyld, jeg tog fejl. Tilbage i foråret 1990 var jeg med en kronik i Politiken og flere radioindslag i Danmarks Radio med til at hype Harvard professor Michael E. Porters værk, The Competitive Advantage of Nations. Dengang var hans ideer stadig banebrydende.

Det var før EU´s indre marked, før internettet og frigørelsen af de globale kapitalbevægelser. I stedet for brede makroøkonomiske opskrifter tilbød han en mere avanceret og målrettet strategi til at slibe den nationale diamant. Op igennem 1990´erne blev Porter en slags guru for nytænkningen af dansk erhvervspolitik. Stadig den dag i dag høres ekkoet af sangen om nationers konkurrencemæssige fordele.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her