Det går ikke stille af i medierne herhjemme, når danske skuespillere, popsangere eller filmskabere har succes i udlandet. De fleste af os kan på stående fod nævne en række friske eksempler på, at der i disse år strømmer unikt dansk talent ud i verden inden for både film, design og popmusik.
Og så er der jo gastronomien – det nye, nordiske køkken, som med sine på én gang dogmatiske og nyskabende kreationer har sprængt alle rammer for kogekunsten og fortsat ligger forrest i feltet på verdensplan.
Men hvor mange – måske lige bortset fra denne avis’ læsere – er klar over, at vores danske komponister samtidig har vundet millionpriser for deres musik og i øjeblikket modtager eksklusive bestillinger fra verdens allerbedste orkestre?
Komponister som Hans Abrahamsen, Bent Sørensen, Poul Ruders og Per Nørgård er ganske enkelt blandt de største navne på den klassiske musiks internationale arena i disse år – samtidig med at de færreste herhjemme kan tale med om deres bedrifter, endsige nynne en strofe eller to af deres musik.
Hvordan er det kommet dertil, at vi groft sagt har lukket øjne og ører for den kunstmusik, som bliver skabt her i vores eget territorium?
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar