Debatindlæg afLene Skytt

Teaterinstruktør og bestyrelsesmedlem hos Foreningen af Danske Scenekunstnere

Kulturpolitik burde være kernen i enhver politisk diskussion, for det handler om menneskelig adfærd og identitet. Og uden åndelig føde dør vi også – bare langsommere.

Teaterinstruktør: Et rigt kulturliv bør rangere lige så højt som et velfungerende sundhedsvæsen

Lyt til artiklen

Jeg er vokset op i en familie, der ikke gik i teateret, og i min folkeskoletid husker jeg kun et enkelt teaterbesøg. Men en dag kom selveste Michala Petri og spillede koncert i skolens gymnastiksal. Vi sad der, 600 vestegnsunger på blå plastikstole, i lugten af sved og vådt gymnastiktøj og lyttede til en dame, der spillede blokfløjte.

Jeg skal ikke kunne sige, om det fangede alle, men min søster, der sad på den blå stol ved siden af min og knugede min hånd, så det gjorde ondt, blev ramt. Bagefter gik hun direkte hjem og fortalte vores forældre, at hun ville lære at spille blokfløjte, og kort efter startede hun i musikskolen. Hun begyndte at spille i en folkemusikgruppe med nogle piger, der var lidt ældre end hende, og som kom fra familier med både klaver og Arte-abonnement. Der gik ikke lang tid, før hun kom hjem og spurgte mine forældre: Hvorfor går vi aldrig i teateret?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her