Kronik afMichelle Skov Karantonis

Underviser på VUC

I 1989 var kronikøren med på en protestmarch fra Kyiv og ud til Tjernobyl-værket med 300-400 unge, modige ukrainere. Det blev en march og et møde med Tjernobyl-ulykkens konsekvenser og det gamle sovjetiske system, som hun aldrig glemmer.

Postkort fra vores protestmarch til Tjernobyl-værket

Lyt til artiklen

Det er 40 år siden atomulykken i Tjernobyl skete med katastrofale følger for et ukendt antal mennesker og deres familier. Folk døde givetvis i tusindvis af akut strålingssyge eller kræftformer som skjoldbruskkirtelkræft, lungekræft og leukæmi.

For mig personligt får dagen mig til at tænke tilbage på de absurde, horrible, tankevækkende og meget bevægende oplevelser, vi 200 unge skandinaver havde i 1989, dengang vi marcherede fra Kyiv og ud til Tjernobyl-værket i en protestmarch sammen med 3-400 unge, modige ukrainere knap 3,5 år efter ulykken. Det blev en march og et møde med Tjernobyl-ulykkens konsekvenser, men også med det gamle sovjetiske system, som jeg aldrig glemmer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her