0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forbyd nu de usikre, forurenende elløbehjul

Løbehjulene skal forbydes. Det handler ikke kun om manglende sikkerhed, men om forløjet bæredygtighed, overvågningskapitalisme og politisk naivitet til skade for vores kultur.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Det er dumt og kortsigtet at Københavns kommune har tilladt el-løbehjul. Sats hellere på cykler.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når du hopper på et elektrisk løbehjul, hopper du ikke kun på et i øvrigt uæstetisk og ikkebæredygtigt løbehjul, der bringer dig smart fra A til B; du hopper også på en ultraliberalistisk økonomisk tænkning fra Silicon Valley, overvågningskapitalismens våde drøm, der reelt er gift for vores kultur.

Men inden vi tager det politisk-filosofiske opgør, så lad os først tage lidt historie og også konstatere, at løbehjulene hverken er kønne, grønne, sikre eller sunde.

De førende amerikanske ’scooter corps’, Bird og Lime, smed deres første løbehjul på USA’s vestkyst i 2017-18. Der, hvor den offentlige trafik historisk har lidt under strukturel nedprioritering til fordel for den amerikanske bilindustri, kunne produktet modsat i København nok tænkes at have en relevans.

Alligevel vedtog Borgerrepræsentationen i København i juni endnu en forsøgsordning, der løber frem til september 2020, med et loft på 3.000 løbehjul i brokvarterene samt 200 i det historiske centrum.

Hvorfor, når vi er verdens cykelhovedstad, og hvordan skal antallet i øvrigt håndhæves?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter