0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Porten til dødsriget åbner sig. Vi træder ind. Kulden rammer mig. Det er første gang, jeg ser et dødt menneske

Kronikørens far døde pludseligt i en ung alder. Det slag tog det mange år at komme sig over. Døden vil altid være et chok, men vi kunne blive bedre til at forberede os til det.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

At miste forældre er altid hårdt. Men slaget kan afbødes af forberedelse og samtale.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Død. Tod. Mort. Mens den muterede dræbervirus hærger på tværs af kontinenter, tales der meget om antallet af døde. Men døden er evigt aktuel, og mortaliteten på grund af covid-19 skal ses i forhold til, hvor mange mennesker der hver eneste dag ånder ud af alle mulige andre årsager. Uanset hvor godt vores sundhedsvæsen fungerer, kan det ikke skænke os evigt liv.

Vi skal alle sammen dø. Det er en af de få ting, vi ved med sikkerhed her i livet. Ikke desto mindre kommer manden med leen ofte bag på os.

Overraskelsen hænger måske sammen med, at vi opfindsomt kamuflerer døden. Med religion, lægevidenskab og andre former for udenomssnak. Som om det endelige exit primært var et stadie på vej til noget andet eller en tilstand, lægerne kan udskyde i det uendelige. Men døden er konkret. Og uigenkaldelig – uanset om man tror på et liv i det hinsides eller ej. I mange tilfælde kan døden opleves som katastrofal for de efterladte. Det gjorde den for mig, da min far døde. Jeg var 11 år gammel.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce