0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Psykisk syg: »Du må kalde det at have rotter på loftet, en skrue løs, vanvid, sindssyge, skør, gakgak, depressiv, psykotisk. Kald det, hvad du vil, bare du kalder det noget«

800.000 danskere har i løbet af et år problemer med psyken. Jeg er en af dem. Det skal vi tale om.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anne-marie Steen Petersen/Politiken-Tegning
Foto: Anne-marie Steen Petersen/Politiken-Tegning

800.000 danskere har hvert år på en eller anden måde problemer med psyken. Kronikøren beretter om sine erfaringer.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er ikke sådan, at jeg hører stemmer. Jeg tror ikke, jeg er Napoleon. Ikke engang Cate Blanchett, ud over på en virkelig god dag. Jeg tror ikke, mine tanker bliver broadcastet, eller at alle vil forgifte mig.

Jeg rabler ikke guddommelig prosa af mig i et genialt øjeblik eller skærer øret af mig i et galt. Jeg er hverken Hollywood eller en god roman, bare en af de 800.000 danskere, der i løbet af et år får problemer med psyken.

Det begynder med søvnen. Jeg kan ikke sove af spænding for alt det fantastiske, der skal ske dagen efter. Det bobler i hver eneste blodåre, der er champagne i kroppen. Det er læskende og berusende en almindelig tirsdag aften, jeg drikker for meget og for længe.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce