0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunst i det offentlige rum skaber debat - og heldigvis for det

Såkaldte ’rematerialiseringer’ som den, vi oplevede med busten af Frederik V, er ikke noget nyt. Allerede de gamle ægyptere kendte til det.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rasmus Baaner
Foto: Rasmus Baaner

Offentlig kunst kan skabe hed debat. 'Torvenes Brøndsløjfe' blev eksempelvis fjernet sidste år efter massiv modstand.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Pandemi, smittetryk, nedlukning. Det er naturligvis på en tragisk og kedelig baggrund, at kunsten i det offentlige rum for tiden beviser nye sider af sin eksistensberettigelse.

For mens landets kunstinstitutioner er lukket ned, er det i høj grad i vores fælles udendørs rum, kunstoplevelsen finder sted. Den erkendelse er man kommet til mange steder i verden, f.eks. i storbyen New York, som 20. februar tager hul på en festival, der med offentlige midler i ryggen fylder gader og pladser med kunst i 100 dage.

Den mere permanente form for kunst i det offentlige rum oplever også en helt anden opmærksomhed end normalt, og det endda uden at gøre mere væsen af sig.

Se bare nærværende avis, hvor Politikens kunstanmelder som noget helt nyt og endda i føljetonform anmelder kunsten rundtomkring på gader og pladser i landets byer. Heriblandt (og måske ikke mindst) kunstværker, der for længst er gledet så upåagtet ind i bybilledet, at de er gået i den kollektive glemmebog.

Den glemte og oversete kunst i det offentlige rum får også fornyet opmærksomhed i bogen ’Hvor folk færdes’, som Ny Carlsbergfondet netop har udgivet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter