0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyt klimaparti: Vi er en samling meget forskellige mennesker, der alle har forskellige perspektiver på klimakrisen

Vi løser ikke klimakrisen uden at prioritere den, basere beslutninger på videnskaben og fordele begrænsede ressourcer ligeligt. I dag lancerer vi klimapartiet Momentum, og her er vores bud på de principper, som bør være fundamentet i den store omstilling.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Melissa Kühn Hjerrild
Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Klima først, CO2-budget og rationering. Så kort kan grundideerne i Danmarks nye klimaparti, Momentum, opsummeres.

Mit navn er Theresa Scavenius, og jeg er lektor i klimapolitik på Aalborg Universitet. Som forsker har jeg forklaret klimakrisen ud fra, at mange demokratier i verden er ved at falde fra hinanden.

Som borger i et af verdens mest velfungerende demokratiske samfund ser jeg det som min pligt at tage konsekvensen af min analyse og forsøge at bidrage til at styrke vores demokratiske institutioner, således at vi kan få en effektiv politisk løsning på klimakrisen.

Jeg er talsperson for dette nye politiske parti, som vi har valgt at kalde Momentum, fordi det netop er det, vi gerne vil udvikle og opbygge.

I snart et år har jeg sammen med 10-15 andre borgere diskuteret klimakrisen indgående, og hvad vi som borgere kan gøre. Resultatet er et nyt parti baseret på tre principper, som vi mener bør være grundlaget for omstillingen fra en sort til en grøn økonomi.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter