Klima først, CO2-budget og rationering. Så kort kan grundideerne i Danmarks nye klimaparti, Momentum, opsummeres.
Mit navn er Theresa Scavenius, og jeg er lektor i klimapolitik på Aalborg Universitet. Som forsker har jeg forklaret klimakrisen ud fra, at mange demokratier i verden er ved at falde fra hinanden.
Som borger i et af verdens mest velfungerende demokratiske samfund ser jeg det som min pligt at tage konsekvensen af min analyse og forsøge at bidrage til at styrke vores demokratiske institutioner, således at vi kan få en effektiv politisk løsning på klimakrisen.
Jeg er talsperson for dette nye politiske parti, som vi har valgt at kalde Momentum, fordi det netop er det, vi gerne vil udvikle og opbygge.
I snart et år har jeg sammen med 10-15 andre borgere diskuteret klimakrisen indgående, og hvad vi som borgere kan gøre. Resultatet er et nyt parti baseret på tre principper, som vi mener bør være grundlaget for omstillingen fra en sort til en grøn økonomi.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar