Kronik afKaren Sundtoft Poulsen

lærervikar

Mange unge kvinder aner ikke, hvordan deres vulva ser ud eller fungerer, selv om den er en del af deres egen krop. Der er alt for meget berøringsangst i seksualundervisningen. Vi svigter de unge fælt.

Ung lærer: »Nej, desværre. For hvis vi skal tale om, ’hvordan man gør’, så skal vi også have fat i alle de farlige ord«

Lyt til artiklen

Det er ret fantastisk. At have seksualundervisning med en skoleklasse. Der kan blive virkelig stille i en klasse, når jeg fortæller historier fra mine bedsteforældres oplevelser under Anden Verdenskrig, men det er en helt anden stilhed, der opstår, når fortællingerne er fra min erfaring med 10 år i folkeskolen og alverdens andre steder, hvor jeg har talt om sex.

Det kan godt være svært at få ro i en 7.-klasse, når man er vikar. Så det siger det hele, når en hel 7.-klasse sidder med åben mund og polypper og lytter intenst gennem halvanden times seksualundervisning. Her er der virkelig noget, de gerne vil vide.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her