Kronik afChristian Steentofte Andersen

Christian Steentofte Andersen er ph.d.-studerende på NorS, København Universitet

Litteraturen kan vise os udfordringerne og problemerne for de unge med at finde en bolig og et ståsted på det københavnske boligmarked. Tre nye danske romaner behandler på hver sin måde emnet på lærerig vis.

København er blevet en neoliberal rigmandsghetto

Lyt til artiklen

For nylig har flere debattører i denne avis taget hul på en vigtig debat om, hvor barskt det er at være ung på det dyre og uforudsigelige københavnske lejeboligmarked.

De beskriver blandt andet, hvor uretfærdige udlejernes krav er, utrygheden ved aldrig at vide, hvor man ender, næste gang lejemålet udløber, og hvor latterligt høj huslejen er. Det er en barsk virkelighed, der beskrives, men den overrasker mig ikke. Lignende erfaringer støder jeg nemlig på i min forskning i samtidens københavnerlitteratur.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her