Kronik afJonas Schmidt

Jonas Schmidt er førtidspensionist

Jobcenteret har i perioder gjort mig totalt paranoid. Den mistro, man møder, er virkelig ødelæggende for ens allerede skrøbelige helbred, for de gør én bange for at gøre de ting, man kan. Holder de øje med mig?

»Det er fuldstændig sindssygt! Systemet har knækket mig igen og igen«

Lyt til artiklen

Jeg er ’pragteksemplaret’ af en psykisk syg mand. Ingen kan jo se, hvad jeg fejler, psykisk sygdom er usynlig, og kaosset i mit hoved er kun mit. Rigtig mange tror derfor, at jeg er en samfundsnasser, der har snydt systemet, for jeg ser jo både fysisk sund og rask ud.

Ingen kan se den enorme indsats, psykiatrien har gjort for at få mig til at fungere bedst muligt på trods af mine mange begrænsninger. Jeg har været en del af det psykiatriske system i 10 år. Jeg har en personlighedsforstyrrelse, dyssociale træk og flere angstlidelser. Jeg har været indlagt på både åbne og lukkede afdelinger samt været en del af lokalpsykiatrien.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her