Kronik afMaike Raahauge

Skoleleder, forfatter, pårørendeunderviser

Som pårørende til psykisk syge gennem et kvart århundrede er min erfaring, at der er store problemer med systemet og behandlingen. Det koster liv. Jeg frygter, at den kommende psykiatriplan bliver endnu en skuffelse.

Pårørende til psykisk syg: God psykiatri handler om meget mere end antallet af sengepladser

Lyt til artiklen

Jeg kan kun blive skuffet, når tiårsplanen for psykiatrien kommer. Det er ikke en slags forebyggende beskyttelse, at jeg tænker sådan, men det skyldes simpelthen mine erfaringer – og ikke mindst mine slægtninges erfaringer – gennem mere end 25 år som pårørende i psykiatrien.

Når jeg følger debatten i bl.a. pressen, så er det jo ikke, fordi der ikke er gode intentioner og gode kræfter, der vil kunne påvirke. Men det er også langt mere nuanceret end blot flere sengepladser og flere læger – og langt bedre pårørende-inddragelse (hvis ens kære altså ønsker dette).

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her