Kronik afOve Korsgaard

Ove Korsgaard er professor emeritus på DPU. Han har senest skrevet bogen 'Højskoler for folket' i serien 100 danmarkshistorier.

Det er efterhånden mange år siden, humanioras krise blev stadfæstet som et vilkår. Diskussionen af forkortelsen af udvalgte universitetsuddannelser skærper krisen. Men det er ikke tilstrækkeligt at kritisere politikerne for at være uforstandige, det er nok også nødvendigt selvkritisk at spørge, om humanioras krise er selvforskyldt.

Professor: Her er fem grunde til humanioras krise

Lyt til artiklen

Jeg har haft det store privilegium, at halvdelen af mit arbejdsliv har været i højskoleverdenen, den anden halvdel i universitetsverdenen. Så jeg har visse forudsætninger for at kunne sammenligne de to oplysningsinstitutioner.

Når det gælder akademisk viden, var mine kollegaer på universitetet fagligt foran mine kollegaer på højskolen. De fleste af dem var vidende og enkelte af dem endda, hvad jeg vil kalde lærde, og som det var berigende og stimulerende at omgås. Til gengæld kunne de ikke hamle op med højskolefolk, når det gjaldt iderigdom, kreativitet og entusiasme.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her