Kronik afNaser Khader 

Naser Khader er tidligere MF’er, Writing Fellow, Middle east Forum. 

Palæstinenserne har skuffet mig mange gange. De går sjældent glip af en chance for at holde med de forkerte. De siger, de kæmper for frihed, men faktuelt holder de for det meste med dem, der undertrykker. Hamas’ dødsstyre i Gaza er for mig en forudsigelse på, hvor slemt det kan ende.

Naser Khader: Derfor har jeg vendt palæstinenserne ryggen

Lyt til artiklen

Jeg har tidligere været meget firkantet omkring Israel-Palæstina-konflikten. Jeg var i mine unge år 100 procent på den palæstinensiske side. Israel-kritisk. Sort-hvid. Ingen nuancer. Ingen dybere forståelse.

De senere år har jeg flyttet mig. For nu at sige det mildt. Man bliver klogere med alderen, selv om jeg stadig argumenterer for, at en tostatsløsning er den bedste løsning for hele Mellemøsten. Til gengæld erkender jeg, at en énstatsløsning, som da området hed Britisk Palæstina, er udelukket. Det vil umuliggøre en demokratisk, jødisk stat og på sigt fordrive israelerne, fordi araberne på et tidspunkt kommer i flertal, fordi de får så mange børn, som de gør.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her