Kronik afCathie Jo Martin

Cathie Jo Martin er professor i statskundskab ved Boston University. Hun har boet i Danmark i tre år og er æresdoktor fra Syddansk Universitet og gæsteprofessor ved Copenhagen Business School.

En sammenligning mellem klassisk dansk og britisk litteratur viser et tankevækkende forskelligt billede på formålet med uddannelse. Den danske model er en modgift mod tidens neoliberalistiske tendenser.

Amerikansk professor: Gamle hvide danske mænd har noget vigtigt at sige os

Lyt til artiklen

Jeg stødte første gang på ordet ’samfund’, da jeg ankom til Danmark i 1969 som en uvidende, syttenårig, amerikansk udvekslingsstudent på Odense Katedralskole. Jeg kan huske, at alle talte om at ’beskytte samfundet’ i en tid, hvor vi protesterede mod Vietnamkrigen, og vi endnu ikke for alvor bekymrede os om klimaforandringerne.

Jeg spekulerede på, »hvad er dette ’samfund’, som alle taler om, og hvorfor har det brug for beskyttelse?«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her