Kronik afGorm Gunnarsen

Gorm Gunnarsen er næstforperson i Børne- og Ungdomsudvalget, København

Store skoler kan skabe stærke miljøer for fagenes undervisere og give eleverne adgang til en bredere vifte af kreativ undervisning. Men der er en grænse for en folkeskoles størrelse, hvis den skal være i stand til at skabe rammer om solide fællesskaber.

3.000 elever på en enkelt folkeskole er for mange. Alt, alt for mange faktisk

Lyt til artiklen

Som det fremgår af en række artikler i Politiken fra den seneste måned, er der klare signaler fra forældre og lærere om, at København med etableringen af Harrestrup Å Skole har overskredet grænsen. Harrestrup Å er planlagt til at skulle rumme 11 spor – det vil sige 300 på hver årgang og op mod 3.000 elever i alt. Til sammenligning har den næststørste skole i København syv spor og 1.200 elever.

Debatten om den bedste skolestørrelse er landsdækkende. Jeg har været en del af den københavnske debat siden 1970’erne, hvor jeg var aktiv i fælleselevrådet. Omkring 2010 var jeg som far involveret i protester mod en sammenlægning af fire folkeskoler på Amager. Siden 2013 har jeg været skoleordfører for mit parti i Borgerrepræsentationen, mens debatten om nye skoler, deres størrelse og deres struktur hyppigt er blusset op under indtryk af forslag om skolesammenlægninger og nybyggerier.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her