Kronik afChristian Rabjerg Madsen

Politisk ordfører Socialdemokratiet, MF

Nato vil også i de næste mange år være Danmarks vigtigste sikkerhedsgarant. Men det bliver i et forsvarssamarbejde, hvor Europa skal fylde og løfte mere. Særligt i vores nærområder.

Christian Rabjerg Madsen: USA er militært set fra Mars, EU er fra Venus. Det går ikke længere

Lyt til artiklen

Jeg er netop vendt tilbage til Christiansborg efter tre måneders forældreorlov. Imens jeg skubbede rundt med barnevognen, talte europæiske forsvarsministre og forsvarschefer om risikoen for et russisk angreb på et Nato-land inden for en kort årrække. Et personligt paradoksalt sammenfald af begivenheder, der gør det klart for mig, at der er behov for at forandre Europa, så Europa bliver en egentlig militær stormagt.

Det er afgørende, at Europa endegyldigt kan afskrække Putin fra nye territorielle vanvidsprojekter. Det er afgørende, at Europa kan løfte flere militære opgaver regionalt og globalt i en tid, hvor USA’s engagement rykker mod Asien. Det er afgørende, at Europas indflydelse i verden ikke fortrænges af Kina og Rusland.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her