For nylig kunne man læse om en sag fra Egedal kommune. Historien omhandlede en 7 årig dreng med diagnosen Aspergers Syndrom, der trivedes så dårligt i sin almindelige folkeskole at han f.eks. ikke ønskede at sove om natten, da han jo alligevel skulle op i skole. Her ville denne skribent ønske at det var første og eneste gang nogensinde at han havde hørt om svigt mht. børn og unge med diagnoser. Det er det desværre ikke. Samfundets oplysninger om f.eks. Aspergers Syndrom er mildest talt mangelfuld. Historier som den fra Egedal Kommune gør mig både ked af det og meget vred. For har selv på egen krop og eget sind, mærket hvordan det er gå i almindelig folkeskole og være "anderledes". Men resultatet er det samme. Et barn, der skal kæmpe en til tider næsten umulig kamp for at finde sig tilpas, fordi hans kommune ikke vil hjælpe. I artiklen fremgår det at barnet og hans mor har forsøgt at søge ind på en specialskole i Ballerup Kommune. Men at dette blev afslået efter en vurdering foretaget af hjemkommunen. Loven siger at det er Ballerup Kommune der skal træffe afgørelsen således at hvis der er plads på skolen, så skal barnet optages. Artiklen der linkes til er fra Lokal Avisen i Egedal Kommune. Jeg ville gerne skrive mere om denne sag, men ærligt talt, så giver det mig bare en dårlig smag i munden at man kan behandle et barn på den måde http://lokalavisen.dk/7-aarig-skoleelev-jeg-vil-gerne-doe-mor-/20120413/artikler/704139867/1051
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
»Jeg har kæmpet, siden Tilde blev født, og jeg har simpelthen ikke mere at give af«
-
»Velkommen Mark – du er blandt venner her«. Europa tager imod nær ven midt i Trumps trusler
-
Ekspert: Trumps plan kan koste dyrt
-
»Det hele handler om ham. Det er jo det, der er problemet«
-
Klassiker kollapser totalt på Det Kongelige Teater
-
Han var rig, men boede i et faldefærdigt hus og spiste roer til aftensmad
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Debatindlæg af Kristian Jersing
Nej, du skal ikke have et sabbatår. Få dig et sabbatliv. Et, hvor du ikke kun lever i weekenderne og i ferierne
Lyt til artiklenLæst op af Kristian Jersing
00:00
Klumme af Lotte Folke Kaarsholm
Han var rig, men boede i et faldefærdigt hus og spiste roer til aftensmad
Lyt til artiklenLæst op af Emil Bergløv
00:00