Velmenende multikulturelle film kan også opretholde stereotyper

Lyt til artiklen

Med henblik på Rune Engelbreth Larsens debatindlæg ”Stereotyp indvandrerrepræsentation i dansk spillefilm” (ført i Politiken 26.05.2012) ønsker jeg at svare på hans kritik rettet mod mine udtalelser i Information 26.05.2012 ( http://www.information.dk/301883).

Jeg kan godt forstå, at der rettes kritik mod udtalelsen omkring positive billeder, da jeg kan se, at denne kan fremstå unuanceret. Og jeg vil her påpege, at der ikke er tale om en negativ tilgang til ”positive billeder” af nydanskere generelt, men snarere en socialrågiversk tilgang til at lage det der bl.a. betegnes af Cameron Bailey (1992) og Sarita Malik (1996) som værende ”pligttro film”. Disse film er karakteriseret af, at de bl.a. erhjemsøgt afforestillinger omkulturelrenhed,fællesskab ogautenticitet, og risikerer heraf at opretholde eller skabe forestillinger om to binære opposition – ’os’ og ’dem’.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her