De 2 radikale medlemmer af Folketinget Liv Holm Andersen (LHA) og Marlene Borst Hansen (MBH) hævder i Politiken "at dagpengeperioden er stadig social, selvom den er kortere". Med henvisning til bl.a. mit tidligere læserbrev om emnet beskriver nævnte radikale ordførere, at vi efter halveringen af dagpengeperioden nu er på niveau med de nordiske lande samt med Tyskland, Frankrig og England. Desværre "overser" LHA og MBH det væsentlige forhold, at vi udover at have halveret dagpengeperioden samtidigt har fordoblet genoptjeningsperioden, hvilket betyder, at dagpengeretten reelt er skåret med tre fjerdedele. Konsulent i AK-Samvirke (arbejdsløshedskassernes samvirke) Michel Klos udtaler i en ny rapport, der analyserer nordiske dagpengesystemer, at dagpengereformen har bragt Danmark langt under de lande, vi kan sammenligne os med. Genoptjeningskravet i Danmark er nu langt det skrappeste i den nordiske sammenligning. Den dobbelte stramning i Danmark betyder, at man i Danmark efter ét års fuldtidsarbejde kan opnå 2 års dagpengeperiode, mens man i Sverige kan opnå 4 ½ år, ja helt op til 7 års dagpengeret efter ét års arbejde. I Finland kan ét års arbejde give op til 6 års dagpengeret. Direktør i AK-Samvirke Verner Sand Kirk udtaler, at han er overbevist om, at politikerne har forringet dagpengesystemet mere, end de rent faktisk går og forestiller sig. Det er bestemt heller ikke min opfattelse, at LHA og MBH har sat sig ordentlig ind i sagen.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Schack'erne er ude af Folketinget efter sammenlagt 40 år: »Det er jo et tab af et formål og en retning«
-
Amerikansk ekspert: »Kan de se bort fra, at de sidder med verdens rigeste mand, der beder om flere penge?«
-
Mette Frederiksen terroriserer sin egen befolkning
-
Michael Jarlner: Ruslands forsvarsministerium har offentliggjort en liste over europæiske og danske virksomheder: »Sov godt«
-
Seriemorderen har været sadistisk snedig og ombragt ofre, ingen vil savne
-
Redington: Mette Frederiksen ansætter 25 nye ministre. Her får I navnene
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
Lyt til artiklenLæst op af Birgitte Kjær
00:00

Ny lyd-app fra Politiken
Politiken Lyd er lavet til dig, der hellere vil lytte til nyhederne og journalistiske fortællinger i stedet for at læse dem.
Jeg nævner konflikten om Danmarks godt 40 ulve ... »Four-zero?«, spørger Paula med hævede øjenbryn.
Schack'erne er ude af Folketinget efter sammenlagt 40 år: »Det er jo et tab af et formål og en retning«
Lyt til artiklenLæst op af Morten Skærbæk
00:00