Sprog og dets betydning

Læserbreve

Noget af det vigtigste for os mennesker er at kunne gebærde os i sproget.

Der forskellig former for sprog, men for os er det verbale sprog noget af det vigtigste.

Der har flere gange været forlydender om, at børn med flere sprog klarer sig dårligere en ensprogede.

Efter min opfattelse er det ikke så enkelt. Sprog og forståelse hører sammen. Jo bedre sprog jo bedre forståelse.

Som regel har vi et aktivt sprog og et passivt sprog, hvor det passive er mere omfattende end det aktive.

Børn lærer sikkert den første del af sproget inden fødslen, men efter fødslen bliver det endnu vigtigere at træne sproget.

Forældrene har den første del af ansvaret for, at børnene får lært et sprog. Jo mere omfattende sproget anvendes i børneårene jo bedre bliver forståelsen senere i livet.

Jo større associationssfære der bliver optrænet omkring ord og begreber, jo større og bredere forståelse vil børnene få. Som eksempel kan vi se, at børn af familier, hvor samtalen bliver drevet aktivt, har lettere ved senere at tilegne sig viden og forståelse.

Børn med to eller flere sprog har flere muligheder, men det stiller også større krav til miljøet omkring dem.

Og det er netop miljøet omkring børnene, der er fundamentalt for udvikling af den sproglige forståelse og dermed stoftilegnelse.

Børn i børnehave har krav på, at pædagogerne og pædagogmedhjælperne er velfunderede i sproget og gerne anvender oplæsning som en del af sprogtræningen.

Vi ser jo også nu, at tosprogede børn klarer sig godt i samfundet, hvis forældrene er bevidste om det.

Der er mange indvandrerbørn og her især piger, der klarer sig endda bedre end danske børn.

Således må opgaven for os være at udvikle de sproglige evner hos børnene og gerne i flere sprog.

Den svenske forfatter Jöran Tundström er giver udtryk for dette.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce