Jeg sad forleden og diskuterede med en person som er storbeundre af Jørgen Leth og hans forfatterskab, vores diskussion statrede egentlig med at handle om den snarlig afsluttet bogmesse i Forum og om danske forfattere generelt, her kom Jørgen Leth ind i billedet og kort tid efter også den kontroversielle sag om Leths forhold til den 17 årige haitianske pige som personen jeg diskuterede med forsvarede med at det var Jørgen Leths ret som dansk konsul i Haiti ifølge lokal skik og at vi kan se bort fra personen Leth når vi læser hans bøger.
Men kan vi nu også det? Jeg må gå til erkendelse og sige at jeg aldrig har læst nogle af Jørgn Leths bøger eller set nogen af hans film eller dokumentarer, men det har jeg heller aldrig tænkt mig at gøre jeg vil ikke støtte Leth ved at købe hans værker jeg vil ikke engang bidrage til efterspørglen på hans værker ved at låne dem på biblioteket. Jeg er af den holdning at var Jørgen Leth ikke en kendt mediepersonlighed var han blevet forkastet af samfundet for hans personlighed, men det er netop ikke sket og i en tidligere artikel ”Jørgen Leth er jo bare liderlig ” bragt her i avisen d. 17/6 i år skriver forfatteren Lotte Garbers at Jørgen Leth ”heldigvis blot en mand med en lyst og en ret til at bruge den.” og det må man sige at Jørgen Leth gør, i sagen om det haitianske pige var hans egne ord jo også ”Jeg tager kokkens datter, når jeg vil. Det er min ret" og med hans dokumentar og senere udstillinger af ”Det erotiske mennesker” holder Jøgen Leth ikke lav profil omkring hans ”lyst” som har gjordt at han af mange er blevet kaldt for ”gamme gris”. Naturligvis er Jørgen Leth blot en mand med en lyst, som alle os andre mænd også bessidder en del af, men når han på en arrogant fremtoning fortæller om hans lyst på den måde han gør og har gjordt, er han uetisk. Det kan godt være at Jørgen Leth skriver gode bøger, jeg kan i kraft af at jeg ikke har læst hans bøger ikke bedømme dette selv men jeg vil aldrig støtte Jørgen Leth økonomisk så længe han bruger hans autoritet som kulturpersonlighed, og hans indtægt fra hans salg af bøger til stadig at være åbenmundet om hans lyst, jeg vil ikke kalde ham ”gammel gris” jeg vil kalde ham uetisk.