Kommende elevformand: Eksamen er ikke uambitiøs, den er visionsløs.

Lyt til artiklen

Fagligheden skal i fokus og den såkaldte employability skal styrkes. Erhvervslivet brokker sig, rektorerne brokker sig og lærerne brokker sig. I uddannelses-Danmark, er det eneste der er i fokus, endnu mere faglighed og endnu mere forberedelse til arbejdsmarkedet. En ærgerlig konservativ diskurs der i sidste ende, ender med at spænde ben for et uddannelsessystem, som kunne trænge til en kærlig hånd og nogle nye visioner.

Jeg har selv fornøjelsen af at sidde til eksamen i netop disse uger, 3 skriftlige og 2 mundtlige eksamener. Eksamener som jeg alle ser frem til. Men eksamensformen er gammel, forældet og med ingen form for nutidigt perspektiv. Unge i dag lærer på mange måder anderledes end mine forældres generation gjorde, problemet er bare, at hverken undervisningen eller eksamenerne er fulgt med. Eksamenerne i dag afspejler på ingen måde hvad det er vi elever har lært de sidste 3 år, de afspejler udelukkende vores evne til at læse op på et givent fag. Hverken vores evne til, at samarbejde, vores evne til at omsætte teori til praksis eller vores evne til at tænke kreativt bliver udfordret ved eksamener den dag i dag.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her