Fremdriftsreformen. Reformen der skal spytte kandidater ud af universiteterne hurtigere end nogensinde før! Alene ordet giver mig kuldegysninger. Men er det ikke godt at få kandidaterne ud på arbejdsmarkedet, så vi kan bidrage til samfundet? Jovist, men de studerende kommer til at stå over for massive problemer, for reformen handler ikke om optimering af undervisning og flere ressourcer til de studerende, faktisk det modsatte.
I efteråret 2014 vil det blive obligatorisk for alle studerende at være tilmeldt 30 ETCS point per semester. Det vil ligeledes blive påkrævet, at man på et år har optjent 45 ETCS point. Ubegrundet orlov på bachelordelen indskrænkes til 6 måneder, og på kandidatdelen indskrænkes denne til 0 måneder. Ubegrundet orlov betyder ikke nødvendigvis, at jeg sidder min solhat på Galapagosøerne uden at bidrage konstruktivt til samfundet. Ubegrundet orlov hører også under forskring, frivilligt arbejde i udlandet, vikariater og praktikantstillinger. Selv mener jeg, at disse eksempler modstrider ordet ubegrundet. Hvis jeg alligevel var modig nok, til at tage ”ubegrundet” orlov i 6 måneder, er jeg når jeg vender tilbage, nødt til at tage to semestre på en gang (altså 60 ETCS point) for ikke at blive udskrevet af studiet.