0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jeg vil gerne selv vælge mellem hash og smartphone, tak.

Læserbreve
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jeg vil umiddelbart pointere at nedenstående er egne snæversynede synspunkter og overdrivelse kan dermed forekomme (fremmer forståelsen, som man siger). Desuden ryger jeg ikke, men har smartphone.

Colorado har gjort det. Washington har gjort det. Hvornår gør vi det? Jeg har stadigvæk svært ved at se argumentationen imod en legalisering. En legalisering vil reducere bandeaktivitet, afkriminalisere 20% af befolkningen og skaffe forfærdeligt mange lettjente statskroner. Hvad er det lige præcis argumentationen for kriminaliseringen er? Når ja; vi bliver psykotiske og ude af stand til at passe vores arbejde eller passe på os selv. Vi er, kort sagt, til fare for os selv og andre. Vi bliver langsomme, ukoncentrerede og dumme.
Og ja, det er hash jeg skriver om.

Forleden spotter jeg to unge piger stående på mellemplatformen i et lyskryds. Der er rødt. De benytter selvfølgelig lejligheden til at hive telefonen frem og få taget det yderst eftertragtede "selfie", da øjeblikket simpelthen bare måtte deles. Hvorvidt de tjekkede ind på "Mellemplatformen, lyskrydset, Nørreport, Aarhus" vides ikke. Da lyset igen blev grønt, gik livet videre for den almene fodgænger. Dog ikke for de to piger. Da billedet skulle deles, opfanger de ikke lysfarveskiftet og misser dermed muligheden.

Smartphones giver os muligheden for at kommunikere uden fokus på indhold. Beskeden er ligegyldig, kanalen er ligegyldig og modtageren er ligegyldig. Det er den feedback den genererer som vi lever og ånder for. Fokusen på den vidende, informative og velartikulerede besked er blevet en by i Rusland. Vi har mistet evnen til at stave nutids-r, til at kommunikere oralt og til at agere med retoriske virkemidler. Er det ikke fordummende? Vi står og tager billeder af os selv i lyskryds, i stemmebokse, i fitness, i skole og til Mandela's mindeceremoni. Er det ikke ukoncentreret?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter