0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Politikerne stiller urimelige krav til de unge

Læserbreve
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Torsdag d. 13 februar, blev der på DR2 sendt en udgave af debatten, vedrørende danske unge og deres drukvaner. Kan man putte Danmarks nuværende ungdom, under kategorien: generation druk? Det var selve omdrejnings punktet for debatten. Jeg går selv på gymnasiet, og oplever ikke de fremhævede ’drukproblemer’ til dagligt. Derfor blev jeg en smule overrasket, og om ikke en anelse stødt, da jeg så hvordan debatten foregik. Hvad chokerede mig mest, var måske i virkeligheden politikernes uvidenhed og fordømmelse overfor de unge. Ja, det går næsten over ens fatteevne at politikerne, samt mange andre af debattører den aften, ingen form for forståelse havde, for det de stod og talte om på landsdækkende TV.

Det gør mig direkte vred, når en politiker kalder os for uengagerede, uregerlige børn, som skal genopdrages i gymnasiet. Kære politikere; vi er ’børn’ med stemmeret, vi er voksne individer med selvbevidsthed og veludviklede værdier. Vil i opdrage på os, så skulle i havde gjort det i folkeskolen. Vi er gået ind på en gymnasial uddannelse, velvidende, at vi bliver alment dannede gennem forløbet. Dette præmis har vi udmærket forstået, lige så vel som vi forstod princippet om ’ansvar for egen indlæring’ – hvilket også virker til at være glemt i Christiansborgs hjørner. Og så fristes man til at spørge; hvornår er det blevet alment dannende, at lære hvordan man parerer ordre for en autoritet? Er det sådan de fremtidige, demokratiske samfundsborgere skal være ’opdraget’? I så fald, er gymnasiet noget andet, end det vi troede, vi gik ind til.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere