0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Konkrete løsninger skal sikre uddannelsesløft

Kun hvis vi holder fast i konkrete løsninger, kan vi gøre os håb om at fastholde de unge i uddannelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS BORBERG (arkivfoto)
Foto: THOMAS BORBERG (arkivfoto)

luftkasteller. De sidste ti år har til fulde vist, at det ikke nytter at udstikke målsætninger, hvis man ikke er klar til at følge dem op.

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det var et af VKO-æraens helt store trofæer, der faldt fra tinde, da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i sidste uge meldte sig parat til at genindføre gruppeeksamener.

Da VKO i sin tid aflivede dem, var det et led i den konservative krig mod alt, der rimede på RUC og rundkredspædagogik. Løkke har nu spændt ben for den ideologiske kæphest – og for det bør han roses.

Men bodsgang og bedre tanker gør ingen brillant. Som valgkampen er skredet frem, står det klart, at Lars Løkke ikke selv har nye kæpheste klar i stalden: VK-regeringen er ganske enkelt løbet tør for konkrete ideer i uddannelsespolitikken.

Forslaget om at sætte innovation på skoleskemaet er sympatisk, men rykker ikke ved hovedproblemet: at vi uddanner for få – og at dem, vi uddanner, bliver uddannet for dårligt.



Efter ti VKO-år er der i dag færre, der får en ungdomsuddannelse end i 2001. Vi bliver altså ikke klogere og klogere, som det ellers har hørt til tingenes orden i vores civilisation, men i værste fald dummere og dummere. Stagnation er en realitet.

pap